I arbetet med lyckostjärnan har vi nu introducerat ytterligare en lässtrategi, en "läsfixarfigur" i form av en detektiv. Vi pratade om att det är viktigt att fråga om ord som man inte förstår i en text eller försöka vara detektiv genom att läsa igen eller läsa vidare i texten för att få ledtrådar till vad det betyder. Efter högläsningen fick barnen träna på att skriva egna listor över sin favoritmat.
På naturskolan fick barnen en övning i flera steg. Till att börja med fick de samla tygremsor tillsammans i två grupper. Grupperna fick sen räkna antal remsor som de samlat ihop. Därefter gjorde varje barn en förutsägelse vilken av gruppernas remsor som skulle bilda den längsta "ormen" om man la remsorna efter varandra. Det var många som förutsade att den gruppen som hade flest remsor skulle bilda längst orm men det blev inte alltid resultatet.
Skatorna som barnen började på i förra veckan är nu färdigmålade.
Vi har pratat, diskuterat och sett film kring Earth hour. Under fredagen släckte hela skolan ner under en timme och vi tände istället värmeljus under vårt arbete. Släck gärna under Earth hour lördag 30 mars kl.20.30-21.30.
Tack för bidragen till batterijakten!
Nästa vecka
Naturskola och idrott som vanligt
fredag 29 mars 2019
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Schoolsoft
Hej! Från och med idag är vår blogg flyttad till Schoolsoft. Där kommer vi i fortsättningen skriva all information till er. På schoolsoft ...
-
Den här veckan har mycket fokus varit på barnboksveckan. Vi har läst extra mycket, både högläsning och barnen har läst själva. Vi har starta...
-
Nu är det redan snart andra advent och vi har idag tänt det andra ljuset i adventsljusstaken. Vi har börjat med en liten julbok där vi klist...
-
Se Vårdguiden När du blir magsjuk Det finns en del du kan göra för att minska risken att smitta andra, om du är magsjuk: · ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar